At udskifte den klassiske mælk fra koen med et alternativ er blevet meget populært de seneste år. Mandel- soya- ris- og havremælk er både sunde og lækre, og jeg bruger dem selv til smoothies fordi jeg syntes de giver en bedre smag end komælk. Mange synes at alternativ mælk er dyrt sammenlignet med normal komælk. De ved måske ikke hvor nemt og hurtigt det er at lave selv. Derfor får I her mine to opskrifter på mandelmælk og havremælk – Du kan lave dem nemt, hurtigt og billigt derhjemme.

Mandelmælk

Ingredienser:

30 mandler

2 dl vand

1 l vand

Evt. lidt vaniljesukker eller salt

Fremgangsmåde:

  1. Først skal du sætte dine 30 mandler i blød i ca. 2 dl vand, de skal stå i køleskabet minimum 24 timer. De kan sagtens stå i længere tid, så skal du bare skifte vandet ud hver dag.
  2. Hæld vandet fra dine mandler og skyld dem grundigt.
  3. Læg dine mandler i en blender. Til at starte med blender jeg mandlerne imens der kun er 1-2 dl vand i. Det synes jeg giver et bedre resultat.
  4. Når mandlerne er godt blendet hælder du resten af vandet i, så der er 1 liter i alt, og forsæt så med at blende det sammen.
  5. Tag en sig og læg et rent viskestykke eller osteklæde hen over, sigt så mælken ned i en flaske og pres så meget væske ud af klædet efter.
  6. Til sidst så smag mandelmælken til med lidt vaniljesukker eller salt.

De resterne stykker mandel som ligger i klædet er rigtig gode at bage med eller sammen med din morgenmad.

Havremælk

Ingredienser:

100g havregryn

1 liter vand

Evt. lidt vaniljesukker eller salt

Fremgangsmåde:

  1. For at det blendes rigtig fint så start med at hælde havregrynet og 1-2 dl vand i din blender og blend det godt og grundigt.
  2. Hæld resten er dit vand i blenderen og blend det sammen.
  3. Tag en sig og læg et rent viskestykke eller osteklæde hen over, sigt så mælken ned i en flaske og pres så meget væske ud af klædet efter.
  4. Til sidst så smag den til med lidt vaniljesukker eller salt.