De fleste har hørt om LCHF diæten, som står for lavt kulhydrater indtag, højt fedt indtag. KETO-diæten er en ekstrem udgave af LCHF, den går i alt sin enkelhed ud på at vende kroppen til at forbrænde fedt i stedet for at bruge kulhydrater som primær energikilde. Det kaldes for ketose, hvilket også er der KETO-navnet kommer fra.

Hvad gør det så populært?

KETO er en utrolig effektiv metode til vægttab. Det stabiliserer også blodsukker, og nedsætter appetitten, på en god måde. På en normal slankekur vil du spise anderledes, men også mindre end normalt. Derfor vil hjernen sende signaler om at den mangler energi – Det er de signaler som giver sukkertang og cravings. De signaler fører ofte til overspisning eller dårlige madvalg som ender ud i at man tager vægt på igen.

Dette sker ikke når man er på KETO

På KETO omstiller du din krop til at bruge fedt som energikilde, det kan man fordi ens insulinniveau bliver lavt. Den omstilling tager mellem nogle dage og to uger. Det er helt normalt at du i den tid kan oplever hovedpine, lavere energi, tørst, nedsat appetit. Det er ganske enkelt fordi kroppen skal vænne sig til den nye kost, manglen på kulhydrater og omstille sig til at gå i ketose.

Når kroppen så har indstillet sig til KETO-diæten vil fordelende komme, her er de 10 største fordele ved KETO-diæten.

  1. Du får et mere stabilt energiniveau.
  2. Din kropforbrænder mere fedt.
  3. Forbedret fordøjelse.
  4. Du vil sove bedre om natten.
  5. Mindsket appetit, og mindre sukkertrang.
  6. Det giver dig øget mentalt og fysisk overskud, fordi du ikke oplever energi fald i løbet af dagen, ligesom man går ved kulhydrat og sukker.
  7. Bibeholder din muskelmasse hvis du spiser nok protien.
  8. Det mindsker inflammation i din krop, da det ofte kommer fra sukker, raffinerede kulhydrater og omega-6 rige planteolier, og dem indtager du ikke længere.
  9. Risikoen for livstilssygdomme mindskes ved reduktion af mavefedt.
  10. Du får en fysisk sundhed fordi du ikke indtager kalorier fra sukker og forarbejdet korn.

Hvad må man spise op KETO?

Når du er på KETO-diæten skal man gerne holde sit kulhydratindtag under 50 g pr dag. Diæten indeholder derfor i høj grad disse madvarer

  • Grove grøntsager som blomkål, broccoli, ærter og grønne bønner
  • Kød, fjerkræ, fisk og skaldyr
  • Sunde planteolier
  • Nødder
  • Proteinrige og fede yoghurter: skyr, kvark og græsk yoghurt
  • Ost, fløde og smør
  • Æg
  • Avocado
  • Oliven

Nu hvor KETO-diæten handler om at mindske dit kulhydrat indtag er der også mange madvarer som man ikke må indtage, disse er derfor madvarer som man i mindre grad skal indtage

  • Pasta, ris og kartofler
  • Brød
  • Kornprodukter f.eks. bulgur, quinoa, byg, majs og havre
  • Frugt
  • Mælk
  • Tørrede bønner og linser
  • Sukkerholdige drikke- og fødevarer

Gode råd hvis du vil starte på KETO

Hvis du har tænkt dig at starte på KETO-diæten er det meget vigtigt at du spiser rigtigt og sundt på KETO-diæten, ellers er det ikke sundt for din krop. Derfor ville jeg følge en KETO-madplan eller opskrifter til alle mine måltider den første tid. På den måde vil du få en bedre ide om, hvad du må spiser men også, hvordan du skal sammensætte din kost.