Det bliver mere og mere populært at spise sundt. Forskere har fundet frem til at det har en kæmpe indflydelse på ens velvære. Samtidig er det ikke så svært, som man lige går og tror. Når man hører om at spise sundt høre man ofte ordet superfoods, men hvad er det egentlig?

Superfood er en betegnelse for mad, der er virkelig godt for dig. De er fyldt med næringsstoffer, vitaminer, antibakterielle stoffer og mineraler. Ved at tilføje nogle af de her superfoods til din dagline kost, vil du altså spise sundere og det er slet ikke så svært igen. For eksempel så er blåbær en superfood, de er rige på især vitaminer og kostfibre. Så næste gang du laver en salat så pynt den med lidt blåbær, eller spis det sammen med din morgenmad.

Nu nævnte jeg lige blåbær, men hvilke andre super foods er der? Listen er lang, men her 10 af dem, som er bedst for dig, og som er nemmeste at tilføje i din daglige kost.

1. Laks
Fisken er rig på protein og omega3-fedtsyrer som er godt for hjernen, samtidig dæmper den også inflammation og sænker blodtrykket. Laks er faktisk en af verdens mest næringsrige fødevarer. Sundhedsstyrelsen råder til at man skal spise fisk 1-2 gange i ugen, så smid et stykke laks på panden den ene dag og nyd den lækre fisk.

2. Mandler
De er den perfekte snack, når du er lidt lækkersulten, ellers kan du også putte dem ovenpå en salat. Mandler besidder en masse sunde fedtsyrer og vitaminer såsom E-vitamin, calcium, magnesium og kalium.

3. Chiafrø
De bliver også kaldt superfrø! Det kan godt være at de er bittesmå, men de har er spækket med næringsstoffer, fibre og omega-3-fedtsyrer. Eftersom de er så små, kan de bruges i rigtig mange madretter uden man egentlig lægger mærke til dem. Jeg kan godt lide dem i en smoothie, chiagrød, men også i en fars, bagning eller i en salat.

4. Spinat
Hvis du har set Skipper Skræk, så er du ikke i tvivl om at spinat er en superfood. De er rige på jern, vitaminer, mineraler. De kan sænke dit blodtryk, styrke dine knogler og endda mindske risikoen for at få kræft.

5. Æg
Igen en madvare som du med garanti kender. Æg har især meget protein i sig og indeholder meget lutein og zeaxanthin som begge er antioxidanter. De kan tilberedes på mange forskellige måder, og er ideelle til en god og nærende morgenmad.

6. Avocadoer
Ikke nok med at de er lækre på et stykke brød, i en salat eller mast til en dip, så er avocadoer også virkelig sunde. De er fyldt med flerumættede fedtsyrer, E-vitamin og har flere opløselige kostfibre end andre frugter. Derudover er de en god kilde til jern og kalium.

7. Grove produkter
Det her punkt gælder flere produkter, hvis du skifter dine hvide ris, pasta og brød ud med grov eller fuldkorn, vil din krop takke dig for de ekstra fibre som du giver din krop. Det er nemlig med til at sænke dit kolesteroltal og holde dig mæt i længere tid.

8. Bønner
Når det kommer til bønner, så er listen lang – der er nemlig mange forskellige slags bønner. Men de er alle sammen virkelig sunde for dig på hver deres måde.

9. Søde kartofler
Skift de normale kartofler ud med søde kartofler, ikke nok med at de smager rigtig godt, så er det også en superfood. De har et utroligt højt indhold af vitaminer, mineraler og næringsstoffer, blandt andet A-, B6- og C-vitamin, masser af kalium, magnesium og calcium, og så er de samtidig rige på kostfibre.

10. Grøn te
Som den sidste vil jeg inkludere en drik, og her er der virkelig tale om en superfood. Grøn te er sund på antioxidanter og næringsstoffer, som bekæmper inflammation og hæmmer den skadelige virkning af visse fedtsyrer. Derudover er den også kendt for at forbedre hjernens funktion, hjælpe med vægttab og mindske risikoen for kræft.